وکلای مدافع زندانیان گوانتانامو به‌شدت از صدور احتمالی دستور اجرایی انتقاد کردند

َ َAFP

نیویورک ـ در واکنش به گزارش‌های مربوط به دستور اجرایی در باره‌ی گوانتانامو و برنامه‌ی شکنجه‌ی سیا، مرکز حقوق اساسی (CCR)، سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در ایالات متحد آمریکا، بیانیه‌ی زیر را صادر کرد:

ما از زمان ایجاد زندان گوانتانامو در سال ۲۰۰۲، برای بستن آن و پایان دادن به شکنجه در آنجا مبارزه کرده‌ایم. صرفنظر از این که چه کسی رئیس جمهور باشد، ما در دفاع از مردان زندانی در آن و دیگر کسانی که ممکن است در آینده در آنجا زندانی شوند، به مبارزه ادامه خواهیم داد. تا زمانی که این زندان بسته نشده، ما از پا نخواهیم ایستاد.

ایالات متحد آمریکا با تعلیق انتقال زندانیان از گوانتانامو کنوانسیون‌های ژنو را نقض می‌کند. هم‏چنان‌که دریاسالار پاتریک والش در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد، ایالات متحد آمریکا برای رعایت ماده‌ی ۳ کنوانسیون‌های ژنو باید به انتقال زندانیان ادامه دهد.

تعلیق انتقال زندانیان تا بررسی بیشتر دانُلد ترامپ ضروری نیست. بررسی جامعی پیشتر انجام شده است و انتقال زندانیان را فقط با توافق کلیه‌ی نهادهای مربوطِ نظامی، اطلاعاتی و مجری قانون مجاز می‌سازد. دوباره‌کاری در زمینه‌ی انتقال‌هایی که از طریق این فرایند موشکافانه نهادهای مختلف انجام می‌شود به هیچ هدف امنیتی کمک نمی‌کند و فقط تأخیر تنبیهی نامحدودی را در آزادی زندانیانی ایجاد می‌کند که بسیاری از ایشان بدون اتهام یا محاکمه ۱۵ سال را در زندان گذرانده‌اند.

مرکز حقوق اساسی به دولت و اعضای کنگره یادآوری می‌کند که شکنجه در هر شرایطی در ایالات متحد آمریکا و در حقوق بین‌المللی ـ از جمله کنوانسیون‌های ژنو و کنوانسیون ضد شکنجه ـ به‌طورِ مطلق ممنوع است. ایالات متحد آمریکا نمی‌تواند با وضع قانون یا لغو قوانین خود شکنجه را قانونی کند.

بیشتر بخوانید