ارمنستان و بلاروس باید توصیه‌های سازمان ملل در مورد حقوق زنان را به اجرا بگذارند

23/11/2016
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa ru
Photo from the cover of the report "Discrimination against women from vulnerable groups in Armenia," courtesy of Pavel Volkov (volkovpavel.com))

ملاحظات در باره‌ی یافته‌های کمیته‌ی سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان در ارمنستان و بلاروس

بروکسل ـ ایروان ـ پاریس ـ کمیته سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) یافته‌های نشست ۲۴ اکتبر تا ۱۸ نوامبر خود را که ملاحظات پایانی نامیده می‌شود، در باره‌ی ۱۱ کشور از جمله بلاروس و ارمنستان منتشر کرد. این کمیته همچنین گزارش‌های سایه سازمان عضو فدراسیون، مرکز ضد تبعیض مموریال را در همکاری با موسسه جامعه‌ی مدنی (ارمنستان) و با پشتیبانی مرکز حقوق زن (بلاروس) بررسی کرد.

هر دو گزارش بر تبعیض علیه زنان در این دو کشور در باره‌ی دسترسی به بعضی حرفه‌ها که برای تولید مثل زنان خطرناک محسوب می‌شوند، تأکید کردند. با پیروی از توصیه‌های این سازمان‌ها، کمیته‌ی سازمان ملل از ارمنستان خواست «فهرست مشاغل و حرفه‌های خطرناک برای زنان» را ملغا کند.

دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت:

«لازمه‌ی حذف خشونت و تبعیض علیه زنان، به‌ویژه زنان دگرباش جنسی، برنامه‌ای جامع و عملی است. اجرای توصیه‌های کمیته سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان در ارمنستان و بلاروس می‌تواند نقطه‌ی آغاز باشد.»

فدراسیون و سازمان‌های عضو آن از توصیه‌های کمیته به هر دو کشور برای جرم‌انگاری سخنرانی‌های نفرت‌پراکن و جرایم علیه زنان دگرباش راضی هستند، اما از این که کمیته، به‌رغم توصیه‌ها، در ملاحظات پایانی به‌ وضعیت زنان رُما در بلاروس نپرداخته است، ناخشنود هستند.

مشروح این بیانیه را به زبان انگلیسی در اینجا بخوانید.

مرکز ضد تبعیض مموریال
موسسه جامعه‌ی مدنی (ارمنستان)

بیشتر بخوانید