اسرائیل ـ فلسطین: شرکت فرانسوی از پروژه‌ی ریل سبک بیت المقدس خارج می‌شود

25/06/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa fr

روز ۱۳ ژوئن، ۸ سازمان ما گزارشی را با عنوان «سیستم ریل سبک بیت المقدس و سهم شرکت‌های فرانسوی در شهرک‌های کوچ‌نشین‌ سرزمین اشغالی فلسطین» منتشر کردند. این گزارش مشارکت سه شرکت فرانسوی ـ اژی و سیسترا، شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی (SNCF and RATP, Caisse des Dépôts et Consignations) و آلستوم ـ را در ساختن پروژه‌ی ریل سبک بیت المقدس که یکی از ابزارهای سیاست شهرک سازی اسرائیل و الحاق بیت المقدس و در مغایرت با حقوق بین المللی است، محکوم کردند.

پیش از انتشار این گزارش، اتحادیه‌های کارگری شریک در این کمپین ـ س ژ ت، س اف د ت و سولیدر ـ از هیئت مدیره‌ی چندین مورد از این شرکت‌ها و شرکت‌های مالک آنها، به ویژه شورای تاسیسات اروپایی و هیئت سرپرستی اس ان سی اف SNCF، خواهان محکومیت مشارکت سیسترا و از شورای تاسیسات اروپایی خواهان محکومیت مشارکت آلستوم شدند.

مدیریت اس ان سی اف در نشست شورای تاسیسات اروپایی در روز چهارشنبه‌ی گذشته ۲۰ ژوئن، نخستین واکنش را به درخواست خروج سه شرکت فرانسوی نشان داد: در این نشست آقای پتی اعلام کرد: «سیسترا از خط قرمز و ارغوانی پروژه‌ی ریل سبک بیت المقدس خارج می‌شود.»

با وجود اینکه جزئیات مشخص بیشتری در این اظهارات دیده نمی‌شود (سیسترا در حال حاضر متعهد به ساختن خط آبی است)، معنای آن برای ما روشن است همچنان که برای اتحادیه‌های کارگری حاضر در نشست شورای تاسیسات اروپایی روشن بود: سیسترا از پروژه‌ی ریل سبک بیت المقدس خارج می‌شود.

ما از این اظهارات به عنوان نخستین پیروزی در این راه استقبال می‌کنیم.

این راهی است که ما انتظار داریم دو شرکت دیگر ـ اژی که ۷۵ درصد از سرمایه‌ی آن متعلق به Caisse des Depots و Consignations است و آلستوم ـ هر چه زودتر آن را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید