سری‌لانکا: در همبستگی با قربانیان حمله‌های افراط‌‌گرایان ـ در مبارزه با ترور، حقوق بشر باید رعایت شود

30/04/2019
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en es fa fr

حمله به کلیساها و هتل‌ها در روز یکشنبه‌ی عید پاک، ۲۱ آوریل، سری‌لانکا را تکان داد. ۲۵۳ تن در هشت انفجار کشته شدند. دولت به این نتیجه رسید که یک گروه افراطی محلی به نام جماعت ملی توحید مسئول این حمله‌هاست و دولت اسلامی داعش نیز مدعی مسئولیت آن شد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۱۸۴ سازمان عضو آن این حمله‌های وحشیانه را به شدیدترین وجهی محکوم می‌کنند. ما در همبستگی با خانواده‌های قربانیان و مردم سری‌لانکا استوار هستیم. این کشور هنوز گرفتار میراث جنگ داخلی ویرانگر ۲۵ ساله‌ای است که یک دهه‌ی پیش به پایان رسید.

در حمله‌های فجیع به روزنامه‌ی طنز شارلی ابدو در پاریس در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵، حمله‌ی تروریستی راست افراطی به مسجدهایی در کرایست چرچ نیوزیلند در تاریخ ۱۵ مارس که به کشته شدن ۴۹ تن انجامید، افراط‌گرایی است که صرف نظر از ایدئولوژی محرکِ آن، انسان‌ها را می‌کشد. حمله‌ی افراطی دیگری به اقلیت‌های دینی در ۲۷ آوریل رخ داد که طی آن شخص مسلحی در سن دیگو کالیفرنیا در داخل کنیسه تیراندازی کرد.

فدراسیون ما خستگی ناپذیر از حقوق بشر در سراسر جهان دفاع می‌کند. حقوق بشر قطب نمایی است که ما را از زمان تاسیس در سال ۱۹۲۲ راهنمایی کرده است.

شکست دادن دیوانگی تروریستی قرار دادن رعایت حقوق بشر در کانون واکنش‌های دولت‌ها و نهادها را ضروری می‌کند. پس رفتن آزادی‌های اساسی در جوامع دموکراتیک به نام مبارزه با ترور فرآیند آزار دهنده‌ای است.

علاوه بر هم بستگی با قربانیان، ما همواره به وظیفه‌ی خود برای هُشیار ماندن در مورد نقض حقوق بشر با انگیزه‌ی امنیتی ـ که با دقت ثبت می‌کنیم ـ آگاه هستیم.

در عین حال که به همراه یک‌دیگر در سوگ از دست رفتن جان انسان‌ها بهت سر می‌بریم، بسیار مهم است که حقوق بشر نیز از جمله تلفات نباشد.

ما شارلی ابدو بودیم. ما کرایست‌چرچ بودیم. امروز ما کلمبو و سن‌دیگو هستیم.

ما، همچون همیشه، مصمم هستیم از حقوق بشر همگان، در همه جا دفاع کنیم.

بیشتر بخوانید