تایوان: بیش از ۴۰۰ مدافع حقوق بشر در تایپه گرد هم می‌آیند

15/10/2019
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en es fa

پاریس، تایپه ـ تایپه از ۲۱ تا ۲۵ اکتبر پایتخت حقوق بشر در جهان خواهد بود. بیش از ۴۰۰ مدافع حقوق بشر و فعالان دیگر به خاطر چهلمین کنگره فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در تایپه گرد هم خواهند آمد. در شرایطی که تهدیدها علیه جهان‌شمولی حقوق بشر افزایش می‌یابند، فضای جامعه مدنی کاهش می‌یابد و حمله‌ها علیه مدافعان حقوق بشر رو به افزایش هستند، مشارکت کنندگان به بحث و تبادل تجربه خواهند پرداخت و راه حل‌هایی را برای مقابله با مشکلات مبرم رویاروی خود پیش خواهند نهاد.

کنگره‌ی فدراسیون هر سه سال یک بار برگزار می‌شود. امسال طی ۵ روز کنگره، که جامعه‌ی حقوق بشر تایوان نیز میزبان مشترک آن است، نشست‌های بسیاری به روی روزنامه نگاران باز خواهد بود. این نشست‌ها طی دو روز مجمع حقوق بشر در روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر با شرکت سازمان‌های عضو فدراسیون، فعالان محلی و منطقه‌ای جامعه‌ی مدنی، نمایندگان دیپلماتیک و سیاسی و چهره‌های بلندپایه‌ی دیگر برگزار خواهد شد.

فضای رو به کاهش جامعه‌ی مدنی، بحران چند جانبه‌گری، گسترش حمله‌ها علیه مدافعان حقوق بشر و رسانه‌های مستقل به روندی جهانی تبدیل شده است. بحران حکومت‌داری حقوق‌مدار و حضور جنبش‌های پوپولیستی و بیگانه‌هراس که اغلب از شعار‌های خشونت بار علیه مدافعان حقوق بشر، مردم بومی و مدافعان محیط زیست بهره می‌گیرند نیز به این شرایط اضافه می‌شود. برای مقابله با این روند‌ها، واکنش قدرتمند جنبش‌های جامعه‌ی مدنی ضروری است.

در این کنگره کوشش خواهد شد تا محیطی پویا و مشارکتی ایجاد شود که در آن مدافعان حقوق بشر بتوانند متحدان تازه‌ای بیابند، پیام خود را گسترش دهند، بر مقاومت خود بیافزایند و امکانات و رویه‌های نوآورانه برای مقابله با مشکلات رویاروی جنبش جهانی حقوق بشر را با دیگران در میان بگذارند.

تایوان که نمونه‌ی دموکراسی در منطقه است برای میزبانی چهلمین کنگره انتخاب شده است. این نخستین کنگره‌ی فدراسیون است که در آسیا برگزار می‌شود. تایوان که هنوز با چالش‌های مهم حقوق بشری روبرو است، از سال ۱۹۸۷ که به حکومت نظامی پایان داد، روندی از اصلاحات دموکراتیک را پشت سر داشته است. در شرایطی که نفوذ، اقتصادی و فرهنگی چین در ورای مرزهای آن رو به رشد است، انتخاب تایوان همچنین فرصت یگانه‌ای برای بحث درباره‌ی روش موثر رفتار با این کشور فراهم می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نخستین سازمان غیردولتی بین المللی مدافع حقوق بشر است و در پی جنگ جهانی اول تاسیس شد. این فدراسیون دارای ۱۸۴ عضو در ۱۱۲ کشور است و از سال ۱۹۲۲ موارد نقض حقوق بشر را در سراسر جهان مورد تحقیق قرار داده و ثبت کرده است و از دولت‌ها خواهان اجرای سیاست‌هایی شده که حقوق بشر را رعایت کنند. فدراسیون در یک دهه‌ی گذشته بیش از ۴۵۰ هیئت حقیقت یابی، نظارت قضایی، و دادخواهی به ۸۰ کشور اعزام کرده است.

تماس برای درخواست صدور اعتبارنامه مطبوعاتی:
Eva Canan and E-ling Chiu: congress.press@fidh.org

بسته اطلاعات مطبوعاتی را در زیر دریافت کنید:

FIDH 40th Congress Press Kit
بیشتر بخوانید