امارات متحده عربی: نامه‌ی سرگشاده به شهردار منچستر بزرگ درباره‌ی تعیین خیابانی به نام احمد منصور و آزادی او

01/06/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
ar en fa

۳۱ سازمان بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری، از جمله فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، با ارسال نامه‌ای به شهردار منچستر در بریتانیا خواهان حمایت از تعیین خیابانی به نام مدافع حقوق بشر احمد منصور شدند.

اندی بِرنهام،
شهردار منچستر بزرگ
بریتانیا
the.mayor@greatermanchester-ca.gov.uk

31 May 2018

آقای بِرنهام عزیز،
سازمان‌های امضا کننده‌ی زیر با این نامه از شما درخواست می‌کنند تا از آزادی مدافع حقوق بشرِ برنده جایزه‌ی مارتین اِنالز، احمد منصور که در هفته‌ی جاری به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود به ده سال زندان محکوم شد، پشتیبانی کنید. ما بر این باوریم که پشتیبانی شما با افزایش آگاهی در مورد پرونده‌ی او از طریق تعیین خیابانی به نام او در منچستر تسهیل خواهد شد.

احمد منصور مبارز طرفدار دموکراسی و حقوق بشر است که به طور علنی انتقاد خود از نقض جدی حقوق بشر در امارات متحده عربی را بیان کرده است.

دادگاه امنیت کشور در ابوظبی منصور را به خاطر «اهانت به جایگاه و حیثیت امارات متحده عربی و نمادهای آن»، از جمله رهبران آن و نیز به خاطر «کوشش برای ضربه زدن به رابطه‌ی امارات متحده عربی با همسایگان آن از طریق نشر گزارش‌ها و اطلاعات غلط در رسانه‌های اجتماعی» در تاریخ ۲۹ مه ۲۰۱۸ به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

منصور برنده‌ی جایزه مارتین اِنالز برای مدافعان حقوق بشر در سال ۲۰۱۵، عضو هیئت مشاوران مرکز حقوق بشر خلیج، و عضو کمیته‌ی مشاوران خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر است. عفو بین الملل او را زندانی عقیدتی می‌داند که فقط به خاطر استفاده از آزادی بیان خود زندانی شده است و باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شود. این نگرانی وجود دارد که منصور در دوره‌ی حبس پیش از محاکمه که بیش از یک سال به طول انجامید، شکنجه شده است.

ده‌ها مامور امنیتی امارات در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۸ صبح زود او را در خانه اش در عجمان دستگیر کردند. خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی ـ وام ـ ادعا کرد که منصور به دستور دادستان عمومی جرایم مجازی دستگیر شده و برای تحقیقات بیشتر در بازداشت به سر می‌برد و متهم است که از رسانه‌های اجتماعی برای «نشر اطلاعات و شایعه‌های غلط»؛ «ترویج برنامه‌ی فرقه گرایانه و تحریک به تنفر»؛ و «نشر اطلاعات غلط و گمراه کننده که به وحدت ملی و هماهنگی اجتماعی زیان می‌رساند و به شهرت کشور ضرر می‌زند» استفاده کرده است.ب

گروه‌های حقوق بشری در امارات متحده عربی ممنوع هستند و اشخاصی که در این کشور درباره‌ی نقض حقوق بشر سخن می‌گویند در خطر جدی حبس خودسرانه، زندان و شکنجه و بدرفتاری‌های دیگر به سر می‌برند. اشخاص بسیاری از این نوع حکم‌های طولانی زندان را می‌گذرانند یا چاره‌ای جز ترک کشور نداشته‌اند. منصور پیش از دستگیری آخرین مدافع حقوق بشر باقی مانده در امارات متحده عربی بود که در موقعیت انتقاد علنی از دولت مردان به خاطر کارنامه حقوق بشری ایشان قرار داشت.

همان‌گونه که آگاه هستید، شورای شهر منچستر از طریق سهام خود در شرکت توسعه‌ی زندگی منچستر (MLDC) ـ که شرکتی مشترک و در نهایت زیر کنترل گروه سرمایه گذاری و توسعه متحد ابوظبی (ADUG) است ـ‌ پیوندهای نزدیک بازرگانی با چهره‌های ارشد دولت امارات متحده عربی دارد. شرکت اخیر در مالکیت و زیر کنترل اداره‌ی امور اجرایی ابوظبی است که رئیس آن محمد بن زاید آل نهیان در عمل حاکم واقعی امارات متحده عربی است. به علاوه، باشگاه فوتبال منچستر سیتی در مالکیت معاون نخست وزیر امارات متحده عربی شیخ منصور بن زاید آل نهیان است.

با وجود اینکه سرمایه گذاری‌های ابوظبی ممکن است منافع مالی برای منچستر به بار آورده باشد، این موضوع نباید مانع از انتقاد از نقض حقوق بشر در امارات متحده شود. این گونه نقض حقوق بشر در تناقض شدید با ارزش‌ها و اصول مورد تجلیل منچستر بزرگ به عنوان میراث این شهر قرار دارد. در سال‌های اخیر، اعضای ارشد شورای شهر منچستر از تاریخ طولانی دفاع منچستر از آرمان‌های حقوق‌بشری، از جمله جنبش ضد برده‌داری، حق رأی زنان و تظاهرات طرفداری از دموکراسی در منچستر در سال ۱۸۱۹، تجلیل کرده‌اند. اما آنها گویا از انتقاد از نقض حقوق بشر در ابوظبی و به دست دولتمردان ابوظبی ـ که در پیوند با شرکای تجاری آنها قرار دارند ـ شرم دارند.

ما از باشندگان محلی حامی «کمپین خیابان احمد منصور» پشتیبانی می‌کنیم که معتقد هستند این نام‌گذاری «تجلیل مناسبی از شخصی است که تجسم بسیاری از خصیصه‌های خوبی به شمار می‌رود که این شهر و منطقه به عنوان بخشی از تاریخ خود به آنها افتخار می‌کند.»

شما به عنوان نخستین شهردار انتخابی مستقیم منچستر بزرگ، در موقعیتی یگانه برای نشان دادن رهبری در این موضوع قرار دارید. شما در بیانیه‌ی خود برای شهرداری منچستر بزرگ به عنوان «موطن اندیشه‌ی رادیکال پیشرو» اشاره و تمایل خود را برای تبدیل این شهر به «پرچمدار عدالت اجتماعی در کشور» ابراز کردید. پشتیبانی رسمی شما از خیابانی به نام احمد منصور و درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط او تعهد شما به این میراث و این آرمان‌ها را به نمایش خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید

  • امضاکنندگان

    امضاها:
    Adil Soz
    Americans for Democracy & Human Rights in Bahrain (ADHRB)
    Amnesty International
    Arabic Network for Human Rights Information (ANHRI)
    Association for Freedom of Thought and Expression (AFTE)
    Asociación Mundial de Radios Comunitarias América Latina y el Caribe (AMARC ALC)
    Bahrain Institute for Rights and Democracy (BIRD)
    Bytes For All
    Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS)
    Cartoonists Rights Network International (CRNI)
    CIVICUS
    European Centre for Democracy and Human Rights (ECDHR)
    FIDH, within the framework of the Observatory for the Protection of Human Rights Defenders
    Freedom Forum, Nepal
    Free Media Movement, Sri Lanka
    Front Line Defenders
    Gulf Centre for Human Rights (GCHR)
    Human Rights Watch
    Index on Censorship
    International Press Centre, Nigeria
    International Service for Human Rights (ISHR)
    Maharat Foundation
    Martin Ennals Foundation
    National Union of Somali Journalists (NUSOJ)
    Palestinian Center for Development and Media Freedoms (MADA)
    PEN Canada
    Reporters Without Borders (RSF)
    South East Europe Media Organization
    Syrian Centre For Media And Freedom Of Expression
    Vigilance for Democracy and the Civic State, Tunisia
    World Organisation Against Torture (OMCT), within the framework of the Observatory for the Protection of Human Rights defenders


اقدام کنید