عبدالکریم لاهیجی دکترای افتخاری نسرین ستوده را به نمایندگی از او دریافت کرد

13/06/2013
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دکترای افتخاری نسرین ستوده را به نمایندگی از او دریافت کرد
نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری و نویسنده، روز چهارشنبه، 22 خرداد، از دانشگاه یورک دکترای افتخاری دریافت کرد. او که از سال 1389 در زندان به سر می برد از دوست و همکار دیرین خود عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، خواست پیام او را در دانشگاه بخواند و دکترا را از جانب او بپذیرد.

نسرین ستوده با مبارزه شجاعانه خود در حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان شناخته شده است. او پس از پایان دوره تحصیلی در دانشگاه شهید بهشتی در تهران و پذیرش در حرفه وکالت مسئولیت پرونده های متعدد حقوق بشری را از جمله در باره کودکان و خشونت در خانواده به عهده داشته است و در عین حال از فعالان منتقد نیز دفاع کرده است. از این میان، او وکیل شیرین عبادی، گیرنده جایزه نوبل و خانواده های زندانیان سیاسی اعدامی بوده است. او یکی از مبتکران کمپین «یک میلیون امضا» بود که هدف آن انجام اصلاحات در قانون خانواده جمهوری اسلامی است. ستوده در شهریور 1389 دستگیر و ابتدا به 11 سال و سپس در تجدید نظر به 6 سال زندان محکوم شد و مدت زیادی را در زندان اوین تهران در سلول انفرادی در حبس به سر برد. سال گذشته، او مدتی طولانی در اعتراض به مجازات های وضع شده علیه خانواده اش در زندان دست به اعتصاب غذا زد.

نسرین ستوده چندین جایزه بین المللی دریافت کرده است از جمله از کمیته حقوق بشر ایتالیا، جایزه آزادی نوشتن باربارا اسمیت از انجمن قلم آمریکا و جایزه مشهور ساخاروف برای آزادی اندیشه از پارلمان اروپا.

تماس برای رسانه ها:
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر:
Arthur Manet (فرانسه، انگلیسی، اسپانیایی) - Tel: +33 6 72 28 42 94 (پاریس) – Email: presse@fidh.org
Audrey Couprie (فرانسه، انگلیسی، اسپانیایی) - Tel: +33 6 48 05 91 57 (پاریس) – Email: presse@fidh.org

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران:
lddhi@fidh.org
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
Twitter: @fidh_fa

بیشتر بخوانید