مالی: مرتکبان کشتار اُگوساگو باید دستگیر و محکوم شوند تا چرخه خشونت متوقف شود

26/03/2019
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa fr

جامعه‌ی حقوق بشر مالی و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر کشتار دست کم ۱۶۰ غیرنظامی را در ناحیه‌ی بانکاس، منتسب به آمباساگو ـ شبه‌نظامیان دوزو ـ به شدت محکوم می‌کنند. در گزارش تحقیقی که نوامبر گذشته منتشر شد، سازمان‌های ما چندین کشتار به دست این شبه نظامیان را در منطقه، به‌ویژه در ناحیه کورو، مورد بحث قرار دادند. تکرار حمله‌ها علیه روستاهای فولانی در این منطقه جنایت بر ضد بشریت به شمار می‌رود. بنابراین، ما درخواست خود برای آغاز تحقیقات مستقل و پیگرد مرتکبان جنایت‌های ضد بشریت به دست همه طرف‌ها در مرکز کشور از سال ۲۰۱۵ را تکرار می‌کنیم. این کار باید با دستگیری و محکومیت مسئولان کشتار اُگوساگو آغاز شود.

صبح روز ۲۸ مارس ۲۰۱۸ مردان مسلح موسوم به شکارچیان دوزو به روستای اُگوساگو در فولانی، در ۱۴ کیلومتری بانکاس حمله کردند. آنها دست‌کم ۱۶۰ تن از جمله زنان و کودکان را کشتند، در حدود ۵۰ تن دیگر را زخمی کردند، ۴۵۰ خانه را آتش زدند و دام‌ها را کشتند.

دریسا توره، نایب رئیس فدراسیون، گفت:

«ما این کشتار تازه را که به طور عمده غیرنظامیان فولانی را هدف قرار داد و یکی از آخرین حمله‌های معادل جنایت ضد بشریت بود، محکوم می‌کنیم.»

دولتمردان مالی آغاز تحقیقات را اعلام و چندین مسئول نظامی، از جمله رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و رئیس ستاد ارتش را تعلیق کردند. به همین روال، شورای وزیران که رئیس جمهوری ابراهیم بوبکر کیتا روز ۲۴ آوریل ۲۰۱۸ فراخواند تصمیم گرفت شبه‌نظامیان دوگون دان نا آمباساگو را منحل کند.

امااین انحلال به تنهایی کافی نیست. انحلال باید همراه با تحقیقات غیرجانب‌دارانه درباره‌ی مرتکبان تعدی‌ها و نقش شبه‌نظامیان باشد و در پی آن کلیه‌ی کسانی که کشتار اُگوساگو را برنامه‌ریزی و اجرا کردند باید مورد پیگرد قرار بگیرند. شبه نظامیان در مالی مرکزی که در واکنش به تعدی‌ها و کشتار به دست گروه‌های جهادی تشکیل شدند، از ملایمتی بهره‌مند بوده‌اند که به چرخه‌ی خشونت‌های قومی و از دست رفتن کنترل بر آنها کمک کرده است.

مختار ماریکو، رئیس جامعه حقوق بشر مالی، گفت:

«ما ضمن استقبال از نخستین گام‌های اضطراری رئیس جمهوری کیتا، درخواست خود برای خلع سلاح و انحلال شبه‌نظامیان را تکرار می‌کنیم. ما خواهان تحقیقات مستقل و پیگرد مرتکبان جنایت‌های ضد بشری به دست همه‌ی طرف‌ها در مرکز کشور هستیم. معافیت از مجازات برای کسانی که مرتکب جنایت‌های گسترده در اُگوساگو شدند یکی از دلایل تداوم تعدی‌ها و گستردگی آنها است.»

جامعه حقوق بشر مالی (AMDH) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر تکرار می‌کنند که خلع سلاح و انحلال فوری کلیه‌ی گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیانی که به طور غیرقانونی در مرکز و شمال مالی فعالیت می‌کنند از اهمیت اساسی برخوردار است. پیامد این انحلال، به‌ویژه، باید بازگشت دولت مالی و نیروهای آن برای محافظت و حفظ نظم در مناطقی باشد که از حمله‌های گروه‌های جهادی و خشونت‌های قومی لطمه دیده‌اند.

تماس مطبوعاتی:
Eva Canan -FIDH Press Officer
+33 6 48 05 91 57
ecanan@fidh.org

اطلاعات پیشینه:
درگیری در مرکز مالی در سال ۲۰۱۵ با حمله‌های گروه جهادی به نام کتیبه مسیینه به رهبری واعظ رادیکال احمدو کوفه تشدید شد. عقب‌نشینی دولت در واکنش به حمله‌های گروه‌های جهادی زمینه را برای تشکیل شبه‌نظامیان قومی بازگذاشته است و آنها از سال ۲۰۱۶ به بعد به جوامع محلی دیگر حمله کرده‌اند. در سال ۲۰۱۸ درگیری در این منطقه شدت یافت. عملیات ضد تروریستی نیروهای مسلح مالی، حمله‌های گروه‌های جهادی و کشتار به دست شبه نظامیان باعث تلفات زیادی شد و خشونت و تعدی‌ها در سراسر کشور ۴۰% افزایش یافت. در سال ۲۰۱۹، بیش از ۳۰۰ قربانی شناسایی شده‌اند. ظرف سه سال گذشته، بیش از ۱۵۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند. گزارش تحقیقاتی که جامعه‌ی حقوق بشر مالی و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در نوامبر ۲۰۱۸ منتشر کردند جنایت‌های کلیه‌ی طرف‌ها و وضعیت درگیری در مرکز مالی را مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید