فدراسیون از مغولستان خواست پرچم مصلحتی را از کشتی نژادپرستان پس بگیرد

23/08/2017
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa

پاریس، ۲۳ آگوست ۲۰۱۷ ـ خدمه‌ی کشتی سی ـ استار (نژادپرست) که گروه‌های هویت‌جو و خارجی‌هراس اروپایی کرایه کرده‌اند، در تابستان جاری مدعی جلوگیری از فعالیت سازمان‌های غیردولتی برای نجات پناه‌جویان در کشتی‌های روانه در دریای مدیترانه شده‌اند. این کشتی نخستین سفر پرحادثه‌ی خود را با پرچمی که مغولستان داده، به پایان رسانید. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر امروز با ارسال نامه‌ای به وزیر حمل و نقل مغولستان خواستار لغو ثبت این کشتی شد، زیرا اهداف مجموعه‌ی «دفاع از اروپا» مغایرِ قانون اساسی مغولستان و حقوق بین‌المللی دریایی است.

سفر افراطیانِ «دفاع از اروپا» در ۷ ژوئیه در جیبوتی با اعلام سه هدف آغاز شد: جلوگیری از فعالیت سازمان‌های غیردولتی که پناه‌جویان سوار بر کشتی‌ها را نجات می‌دهند، بازگرداندن پناه‌جویان به سواحل لیبی و نابود کردن کشتی‌های آنها.

این اهداف در مخالفت آشکار با تعهد بدون‌قیدوشرط کلیه‌ی کشتی‌هاست که باید اشخاص در خطر در دریا را نجات دهند و در ماده‌ی ۹۸ کنوانسیون سازمان ملل در باره‌ی حقوق دریا و ماده‌ی ۳۳ فصل پنجم کنوانسیون بین‌المللی ایمنی زندگی در دریا بیان شده است. همچنین این اهداف ناقض تعهد رساندن آوارگان و پناه‌جویان به بندر امن است که در کنوانسیون بین‌المللی جستجو و نجات در دریا بیان شده و نمی‌تواند شامل بنادر لیبی شود. و سرانجام، این اهداف مغایر اصل عدم بازگرداندن اجباری است که در کنوانسیون ژنو در باره‌ی پناهندگان و نیز در ماده‌ی ۱۴ قانون اساسی مغولستان ـ که هر تبعیضی را محکوم می‌کند ـ بیان شده است.

ثبت یک کشتی برای به اهتزاز درآوردن پرچم مسوؤلیت‌هایی را به عهده‌ی کشور مربوط می‌گذارد. ماده‌ی ۵ کنوانسیون ژنو در باره‌ی دریاهای آزاد که مغولستان تصویب کرده، به‌طورِ مشخص می‌گوید: «باید پیوندی واقعی بین کشور و کشتی وجود داشته باشد. به‌ویژه، آن کشور باید صلاحیت و کنترل خود را در زمینه‌های اجرایی، فنی و اجتماعی بر کشتی‌های دارای پرچم خود اِعمال کند.» این اصل در ماده‌ی ۹۱ کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل در باره‌ی حقوق دریایی تکرار شده است.

به این دلیل است که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر امروز نامه‌ای را برای آقای دانگا گانبات، وزیر راه و توسعه‌ی حمل و نقل مغولستان می‌فرستد و از او می‌خواهد ثبت سی ـ استار را لغو کند. بازپس‌گیری پرچم مغولستان از سی ـ استار امکان‌پذیر است و مغولستان به‌تازگی و در پی تصویب قطعنامه‌های ۲۲۷۰ و ۲۳۲۱ شورای امنیت سازمان ملل با لغو ثبت کشتی‌های کره شمالی اقدام مشابهی کرده است.

سی ـ استار را بازرگان جنجالی اِسون توماس اِگرستروم ـ که در دهه‌ی ۲۰۰۰ به‌خاطر کلاه‌برداری و پیوند با چندین شرکت امنیتی خصوصی که در خلیج عدن فعالیت می‌کردند، محکوم شد ـ برای مأموریت تابستانی‌اش خریده است. سی ـ استار هنوز تازه از بندر محل استقرار خود بیرون آمده بود که در تاریخ ۱۶ ژوئیه مسؤولان مصری در کانال سوئز جلوی آن را گرفتند، زیرا نمی‌توانست اسناد معتبری برای ادامه‌ی مسیر ارائه کند. کمی بعد در تاریخ ۲۶ ژوئیه، فرمانده‌ی کشتی، معاون او، مالک کشتی و هفت تن از خدمه‌ی آن در فاماگوستا به ظنِ کلاه‌برداری دستگیر شدند. شماری از خدمه‌ی کشتی که از شهروندان سری‌لانکا بودند، از کشتی خارج شدند و درخواست پناهندگی سیاسی کردند. سی ـ استار در آغاز ماه آگوست به ساحل تونس رسید ولی موفق نشد پهلو بگیرد، زیرا ماهی‌گیران و تونسی‌های دیگر با پشتیبانی سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر مثل مجمع حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس علیه سوخت‌گیری سی ـ استار کمپین ضدنژادپرستی به راه انداخته بودند. سی ـ استار در پایان مأموریت ننگین خود در راه مالت است، ولی دولت‌مردان مالت آن را به بنادر خود راه نمی‌دهند و اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند «هیچ ارتباطی با یک سازمان نژادپرست داشته باشند.»

موقعیت سی ـ استار را در اینجا دنبال کنید: marinetraffic.com

بیشتر بخوانید