دیگر کافیست: بحرین باید نبیل رجب را که سه سال زندانی بوده آزاد کند!

14/06/2019
بیانیه‎ی مطبوعاتی
ar en es fa fr

پاریس ـ نبیل رجب، مدافع سرشناس حقوق بشر و نایب دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، که به خاطر تعهد صلح‌آمیز خود به رعایت حقوق بشر به ۷ سال زندان محکوم شده، چهارمین سال حبس خود را آغاز می‌کند.

نبیل یکی از بنیانگذاران و رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، رئیس بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج و عضو کمیته‌ی مشورتی خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر است.

او ۳ سال پیش دستگیر و در دو پرونده‌ی مختلف به‌خاطر محکوم کردن وضعیت حقوق بشر در بحرین و گلوله‌باران بی هدف یمن به‌دست ائتلاف زیر رهبری عربستان، در پیام‌های توییتری، مصاحبه‌ها و سرمقاله‌ها، به ۷ سال زندان محکوم شد. جامعه‌ی بین‌المللی به اتفاق آرا آزار قضایی و مضحکه‌ی عدالت را که محاکمه‌ها را خدشه‌دار کرده، محکوم کرده است. نبیل در شرایط بد زندان در کنار اعضای داعش با خشونت روبه‌رو بوده است. وضعیت سلامتی او رو به وخامت رفته و باعث نگرانی جدی در مورد سلامتی جسمی او شده است.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پیوسته خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط نبیل شده و اکنون امیدوار است که دست‌کم دو حکم او به یک حکم تبدیل شود و به او امکان پیوستن به خانواده‌اش را بدهد. نبیل رجب همچنین به‌تازگی نشان ممتاز شهروند افتخاری پاریس را دریافت کرده است.

کمیته‌ی ضد شکنجه سازمان ملل در ماه مه ۲۰۱۷ در ملاحظات نهایی خود در مورد بحرین اعلام کرد که از حبس خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با مدافعان حقوق بشر از جمله نبیل رجب «به‌ویژه نگران» است. کارگروه سازمان ملل در مورد بازداشت‌های خودسرانه نیز اعلام کرد که حبس نبیل رجب خودسرانه و نیز، نظر به شأن او به عنوان مدافع حقوق بشر، تبعیض‌آمیز است.

بیشتر بخوانید