عربستان سعودی: بیش از ۱۶۰ گروه در پی قتل روزنامه‌نگار و دستگیری گسترده‌ی مدافعان حقوق زنان خواهان پاسخ‌گویی شدند

26/10/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
ar en fa

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و بیش از ۱۶۰ گروه و سازمان حقوق بشری بین‌المللی و منطقه‌ای با انتشار بیانیه‌ای مشروح از جامعه‌ی بین‌المللی از جمله سازمان ملل، نهادهای چندجانبه و منطقه‌ای و نیز دولت‌های دموکراتیک متعهد به آزادی بیان، درخواست کردند عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر معلق کنند.

بیش از ۱۶۰ سازمان جامعه‌ی مدنی با تأکید بر حق اساسی بیان نظر خود بدون مواجهه با سرکوب، از جامعه‌ی بین‌المللی از جمله سازمان ملل، نهادهای چندجانبه و منطقه‌ای و نیز دولت‌های دموکراتیک متعهد به آزادی بیان، می‌خواهند فوری اقدام‌هایی را برای پاسخگو ساختن عربستان سعودی به‌خاطر نقض فاحش حقوق بشر در پیش بگیرند و اجازه ندهند معافیت از مجازات تداوم یابد.

این درخواست شامل برگزاری نشست ویژه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ی موج اخیر دستگیری‌ها و حمله‌ها به روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و دیگر مخالفان در عربستان سعودی است.

قتل روزنامه نگار سعودی جمال احمد خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در روز ۲ اکتبر تنها یکی از این موارد پرشمار و نظام‌مند نقض حقوق بشر به دست دولتمردان سعودی در داخل و خارج از کشور است. با نزدیک شدن «روز بین المللی پایان دادن به جنایت‌های ضد روزنامه‌نگاران» در تاریخ ۲ نوامبر، ما با تاکید از درخواست‌های مربوط به تحقیقات مستقل درباره قتل خاشقجی و پاسخگو ساختن مسئولان قتل او پشتیبانی می‌کنیم.

این قتل به همراه دستگیری‌های گسترده‌ی مدافعان حقوق بشر از جمله روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و فعالان حقوق زن؛ سرکوب داخلی؛ صدور حکم اعدام برای معترضان؛ و نتیجه‌گیری‌های گزارش گروه «کارشناسان برجسته‌ی سازمان ملل» درباره‌ی ارتکاب جنایت‌های بین المللی به دست ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی در یمن، همگی کارنامه‌ی عربستان سعودی در نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر را به نمایش می‌گذارند. بنابراین، سازمان‌های ما از مجمع عمومی سازمان ملل نیز می‌خواهند بر اساس پاراگراف ۸ قطعنامه‌ی مجمع عمومی شماره 60/251 عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر معلق کند.

این بیانیه با توصیه‌هایی به جامعه‌ی بین‌المللی و دولت‌مردان عربستان سعودی به انگلیسی، عربی، فرانسوی، اسپانیایی و فارسی منتشر شده است. متن کامل را به فارسی در اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید