فردا ۱۰ آگوست ۲۰۱۷: خطر اعدام علیرضا تاجیکی، متهم به قتل در سن ۱۵ سالگی

09/08/2017
Notre mouvement
en fa

۹ آگوست ۲۰۱۷ ـ بنا به اطلاعات دریافتی از ایران، امروز علیرضا تاجیکی که متهم به ارتکاب قتل در سن ۱۵ سالگی است، در زندان شیراز به سلول انفرادی منتقل شد و مسؤولان به خانواده او اطلاع دادند پیش از اعدام او در روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ (فردا)، برای آخرین ملاقات به زندان مراجعه کنند.

آقای تاجیکی در سال ۱۳۹۱ در سن پانزده سالگی به اتهام تجاوز («لواط به عنف») و قتل دوستش دستگیر شد. حکم اعدام او بر اساس «اعتراف» وی در زیر شکنجه طی بازداشت اولیه در سلول انفرادی صادر شده، با این‌که او در زمان محاکمه این «اعتراف» را انکار و اعلام کرد که شکنجه شده است و بر بیگناهی خود پافشاری کرد. پیش از این، دو بار مسؤولان برای اعدام او برنامه‌ریزی کرده‌اند، یک بار در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ و یک بار نیز در ۱۲ مرداد ۱۳۹۵. هر بار وکیل او، خانم ستوده، و شماری از فعالان موفق شده‌اند به‌طورِ موقت اجرای اعدام او را متوقف کنند.

وکیل آقای تاجیکی، خانم ستوده، شهادت ۱۰ روانشناس و روانپزشک را به دیوان عالی کشور ارائه کرده بود که همگی اعلام کرده بودند فردی که به سن ۱۸ سال تمام نرسیده، به «رشد کامل» نرسیده است و برای اظهار نظر در دادگاه اعلام آمادگی کرده بودند. اما دیوان عالی کشور با بی‌اعتنایی به نظر متخصصان، با درخواست خانم ستوده برای رسیدگی دوباره به این پرونده مخالفت و نظر رئیس پزشکی قانونی شیراز را تأیید کرد که آقای تاجیکی را در زمان ارتکاب جرم اتهامی از «رشد کامل عقلی» برخوردار دانسته بود.

آقای تاجیکی پس از محاکمه‌ای به دور از موازین بین‌المللی عدالت و شفافیت، در فروردین ۱۳۹۳ به اعدام محکوم شد. پرونده او نقایص زیادی دارد. از جمله، او طی حبس و محاکمه از موازین دادرسی قانونی برخوردار نبوده و در دوره‌ی تحقیقات وکیل نداشته است. به علاوه، مسؤولان از تحقیق در مورد «اعتراف» زیر شکنجه و اظهارات آقای تاجیکی در باره‌ی وقوع قتل به دست آقای رضا جلادت، برادر یکی از ماموران امنیتی فسا با همکاری دو نفر دیگر، سر باز زده‌اند. درخواست او برای برای رسیدگی دوباره نیز پذیرفته نشده است. با وجود خطاهای فاحش در پرونده، دیوان عالی کشور حکم اعدام را تأیید کرده است.

فعالان مدنی و مخالفان اعدام کودکان اکنون در صدد هستند تا بار دیگر برای جلوگیری از اعدام علیرضا تاجیکی تلاش کنند. ما همه‌ی فعالان را فرا می‌خوانیم به سرعت و با استفاده از همه‌ی امکانات برای پخش این خبر و جلوگیری از اعدام آقای تاجیکی بکوشند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از سال ۲۰۰۵ تاکنون اعدام دست‌کم ۷۸ نوجوان را ثبت کرده‌اند، از جمله پنج تن در سال ۲۰۱۶، چهار تن در سال ۲۰۱۵، ۱۳ تن در سال ۲۰۱۴، هشت تن در سال ۲۰۱۳، چهار تن در سال ۲۰۱۲، و هفت تن در سال ۲۰۱۱.

برای اطلاعات در باره‌ی علیرضا تاجیکی، نگاه کنید به نامه‌ی سرگشاده ۱ آگوست ۲۰۱۶ آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس پیشین و افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آقای زید رعدالحسین، در اینجا: https://www.fidh.org/20346

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر)
lddhi(at)fidh.org

بیشتر بخوانید