سوریه: جامعه‌ی بین‌المللی باید نظم جهانیِ احترام‌گذار به حقوق بین‌المللی را برقرار کند

07/04/2017
بیانیه‎ی مطبوعاتی
ar en fa

فیلم وحشتناکی از حمله‌ی مرگبار شیمیایی رژیم در ادلیب در اوایل هفته که دست‌کم ۸۶ غیرنظامی را کشت و بیش از ۲۰۰ تن را زخمی کرد، بار دیگر شکست جامعه‌ی بین‌المللی را تأیید می‌کند. معافیت از مجازات کامل و ننگینی که دستگاه نظامی جنایتکار رژیم و پشتبیانان آن (از جمله روسیه) از آن بهره‌مند هستند، به افزایش ارتکاب فجایع دامن زده و باید پایان یابد.

از زمان آغاز درگیری در سوریه در سال ۲۰۱۱، در نتیجه‌ی وتوی روسیه و چین که جلوی چندین ابتکار در سطح بین‌المللی برای حل و فصل درگیری را گرفتهاند، ناتوانی شورای امنیت از واکنش به ضرورت اقدام اساسی ثابت شده است.

در پی آن، قصور جامعه‌ی بین‌المللی در نشان دادن واکنش، منجر به اقدام جنگی بعضی از کشورها فرای چارچوب حقوق بین‌المللی شده است.

دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت:

«امروز باید بیش از هر زمان دیگر به سوءاستفاده از اختیار وتو توجه کرد. سازمان‌های ما یک بار دیگر از مجمع عمومی می‌خواهند به اصلاح شورای امنیت بپردازد تا از استفاده از وتو در زمینه ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت جلوگیری شود.»

مازن درویش، رئیس مرکز رسانه‌ها و آزادی بیان سوریه و نماینده‌ی فدراسیون در مورد سوریه، نیز افزود:

«ما رعایت قانون را درخواست می‌کنیم: تمام موارد نقض حقوق بین‌المللی در عمل از توان جامعه‌ی بین‌المللی برای تلاش در جهت راه‌حل سیاسی و شکل‌دهی به آینده‌ی سوریه می‌کاهند.»

پیش‌نویس قطعنامه‌ی شورای امنیت در مورد محکومیت سلاح‌های شیمیایی، درخواست عدالت و پاسخ‌گویی و الزام دولت سوریه به ارایه‌ی روزنگاشت‌های پروازی خود به بازرسان بین‌المللی در این هفته مطرح شده است. این قطعنامه‌ باید به تصویب برسد. مجمع عمومی باید به تحکیم اصولی بپردازد که به برقراری نظم جهانیِ احترام‌گذار به حقوق بین‌المللی بیانجامد.

بیشتر بخوانید