ارسال توییت جرم نیست ـ به‌خاطر آزادی بازتوییت کنید

05/12/2016
کارزار مبارزاتی
en fa fr

آزادی بیان حق و وسیله‌ای اساسی در دفاع از حقوق بشر است. بسیاری از دولت‌ها این حق را زیر پا می‌گذارند. آنها از روش‌هایی چون سانسور، تهدید و حتا زندان برای خاموش کردن مدافعان حقوق بشر استفاده می‌کنند.

درست زمانی که شبکه‌های اجتماعی وسیله‌ای برای دفاع از مدافعان آزادی می‌شوند، بسیاری از کشورها مثل بحرین، امارات متحده عربی و مالزی با زندانی کردن مدافعان حقوق بشر فقط به‌خاطر استفاده از توییتر برای محکوم کردن تعدی‌های دولت‌هایشان، حقوق بشر را به تمسخر می‌گیرند.

باور آن دشوار است، اما این روزها یک توییت با کمتر از ۱۴۰ حرف می‌تواند یک مدافع حقوق بشر را به زندان بیاندازد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر امیدوار است با «به‌خاطر آزادی بازتوییت کنید» (RT4Freedom#) آزادی مدافعان حقوق بشر فراموش شده را که به‌خاطر ارسال پیام توییتری در زندان هستند، به دست آورد. به کمک شما نیاز داریم. رساندن این توییت‌ها به دیگران به این معناست:

۱ ـ مبارزه با سانسور
۲ ـ بسیج شخصیت‌ها تا یک توییتر به سالیان دراز در زندان نیانجامد.

ارسال توییت جرم نیست

از مدافعان حقوق بشر دفاع کنید ـ توییت‌های آنها را به دیگران برسانید.

نبیل رجب (بحرین) ـ ۱۵ سال زندان در صورت محکومیت به‌خاطر توییت‌ها
دولت‌مردان بحرین از سال ۲۰۱۱ نبیل رجب (رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و نایب دبیر کل فدراسیون) را بی‌امان آزار داده‌اند. دادگاه تجدید نظر روز ۱۴ مه ۲۰۱۵ حکم ۶ ماه زندان نبیل را به‌خاطر «توهین به نهادهای دولتی و ارتش» در توییتر تأیید کرد. او پیش از عفو ملوکانه، نیمی از حبس خود را گذراند. آزار او دوباره در ۱۳ جون ۲۰۱۶ آغاز شد و او اکنون پشت میله‌های زندان است و در خطر دریافت حکم 15 سال زندان به‌خاطر توییت‌هایی در ترویج حقوق بشر به‌سر می‌برد.

اریک پالسِن (مالزی) ـ سه سال زندان در صورت محکومیت به‌خاطر توییت
اریک پالسِن، وکیل حقوق بشری و رئیس و یکی از بنیانگذاران «وکلای طرفدار آزادی»، به‌خاطر توییت روز ۹ ژانویه ۲۰۱۶ متهم به فتنه شد و دو روز در بازداشت ماند. او در پاسخ به اظهارات وزیر دفاع در توییتر، رشد افراط‌گرایی را در درون وزارت توسعه اسلامی مالزی محکوم کرده بود. در پی آن، سربازرس پلیس در توییتر اعلام کرد که «چنین اظهاراتی را باید بر اساس قانون فتنه مورد تحقیق قرار داد» و این که «اداره پلیس مالزی آن را بر اساس قانون فتنه مورد تحقیق قرار خواهد داد». او از واژه «بی‌ادب» استفاده کرد. پس از آن، این پیام به سرعت پخش شد و آقای پالسِن مورد اهانت واقع و به مرگ تهدید شد. او زیر فشار دولت و عموم توییت خود را پاک کرد. هنوز محاکمه‌ای اعلام نشده است.

دکتر ناصر بن غیث (امارات متحده عربی)‌ ـ سه تا ۱۵ سال زندان در صورت محکومیت به‌خاطر توییت‌ها
دکتر ناصر بن غیث استاد دانشگاه و مدافع حقوق بشر است که سال‌ها به‌خاطر فعالیت اینترنتی خود مورد آزار واقع شده است. مأموران نهاد امنیت دولتی امارات متحده عربی او را در ۱۸ آگوست ۲۰۱۵ چند روز پس از انتشار پیام‌های توییتری در انتقاد از کشتار دو سال پیش معترضان به دست نیروهای امنیتی مصر در میدان ربعه دستگیر کردند. او تا بعد از آغاز محاکمه در آپریل ۲۰۱۶، ۹ ماه در سلول انفرادی در بازداشتگاهی مخفی و در شرایطی به سر برد که معادل ناپدیدکردنِ قهری بود. بنا به گزارش‌ها در این مدت او مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفت و فقط پس از دومین جلسه‌ی دادگاه در ۲ مه ۲۰۱۶ اجازه‌ی دیدار با وکیل خود را یافت. بر اساس مقررات مختلف قانون مجازات، قانون جرایم مجازی سال ۲۰۱۲ و قانون ضدتروریسم سال ۲۰۱۴ او با پنج اتهام روبروست که سه مورد آنها آزادی بیان وی را نقض می‌کند. بعضی از این اتهام‌ها به «توییت‌ها و تصویرهایی در تمسخر رئیس جمهور و ودولت مصر» مربوط هستند.

توییت‌ها را در اینجا ببینید و بازپخش کنید

بیشتر بخوانید