راه‌اندازی کمپین تکان دهنده‌ی فدراسیون برای هشدار در مورد خطر نسل‌کشی در بروندی

16/11/2016
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa fr

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر کمپین «این فیلم را متوقف کنید» (#StopThisMovie) را به راه انداخته است. این فیلم که موسسه «ما اجتماعی هستیم» تهیه کرده، در باره «تریلر» تکان دهنده‌ای از فیلمی جعلی برای افزایش آگاهی در مورد خطر نسل کشی در بروندی است.

این ویدیو با عنوان «نسل‌کشی در بروندی»، فیلمی از پی‌یر انکورونزیزا، رئیس جمهور بروندی، به شکل تریلر یک فیلم واقعی به سبک فیلم‌ها‌ی بی شمار مبتنی بر تراژدی‌ها‌ی آفریقایی مثل «هتل رواندا»، «آخرین پادشاه اسکاتلند» و «جانی سگ دیوونه» ساخته شده است. این کمپین نمونه‌ای احتمالی را از وضعیتی به نمایش می‌گذارد که در صورت وخیم تر شدن اوضاع در بروندی رخ خواهد داد. این تریلر تخیلی می‌تواند در آینده نه چندان دور به فیلمی در زندگی واقعی تبدیل شود. تنها فیلمی که نمی خواهید تماشا کنید.

دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «ارایه‌ی کمپین ما به شکل یک فیلم که رسانه‌ای است که هر کسی می‌تواند به آسانی با آن ارتباط برقرار کند، امکان رساندن پیام به مخاطبان زیادی در سطح جهان را فراهم می‌کند. اما سقوط بروندی در جهنم فیلمنامه‌ای نیست که در‌ها‌لیوود نوشته باشند؛ هم اکنون دارد رخ می‌دهد. باید پیش از این که دیر شود اقدام کنیم و به جنایت‌های جدی که در این کشور رخ می‌دهد پایان دهیم.»

از کاربران اینترنتی در آخر فیلم درخواست می‌شود فراخوانی را امضا کنند. این فراخوان را که به شکل نامه است، آنشِیر نیکویاگیز، رئیس جامعه‌ی حقوق بشر بروندی (ITEKA) نوشته است و ندای درخواست کمک از اتحادیه‌ی آفریقا و سازمان ملل برای اعزام هیأت صلح‌بانی برای محافظت از مردم غیرنظامی و جلوگیری از نسل‌کشی احتمالی را سر می‌دهد.

این کمپین بر اساس الگوی راه اندازی یک فیلم پرجاذبه است

تریلر «نسل‌کشی در بروندی» در تارنمای سینمایی فرانسوی اَلو ـ ‌سین (مشابه IMDB) به نوعی ارایه می‌شود که انگار تریلر فیلمی واقعی است. این فیلم مدت یک هفته ۲۲-۱۵ نوامبر روی تابلوی نمایش الکتریکی در تایمز اسکوئِر نیویورک و نیز بسیاری از سینماهای فرانسه به‌عنوان تریلر فیلمی واقعی به نمایش درخواهد آمد. علاوه بر این، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در شبکه‌ها‌ی اجتماعی از چهره‌ها‌ی اجتماعی و ستاره‌ها‌ی سینما درخواست پیام شخصی خواهد کرد.
«ما اجتماعی هستیمِ فرانسه» هدایت راه‌برد این کمپین، ایده‌ها‌ی خلاق، ویرایش، محتوا، دسترسی به مخاطبان تأثیرگذار و کمپین رسانه‌ای از جمله نمایش در تایمز اسکوئِر را به عهده دارد.

ورای داستان، واقعیت: سرکوب و دینامیک نسل‌کشی

کمپین #StopThisMovie برای افزایش آگاهی عمومی در باره‌ی وضعیت بروندی طراحی شده و این وضعیت در گزارش «سرکوب و دینامیک نسل‌کشی در بروندی» که فدراسیون روز ۱۵ نوامبر رونمایی کرد بازتاب یافته است. این گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای بر اساس گردآوری حقایق و تحلیل‌ها‌ی ظرف چند ماه با هدایت فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر بروندی تهیه و تنظیم شده است. گزارش نشان می‌دهد که در حال حاضر جنایت‌های بسیار جدی در بروندی رخ می‌دهد: قتل، آدم ربایی، ناپدید کردن، شکنجه، تجاوز، بازداشت‌ها‌ی گسترده به دستور مسؤولان بلندپایه.

پدیده‌ی بسیار نگران کننده این است که تبلیغات دولتی بر اساس ایدیولوژی قومی استوار شده است. این ایدیولوژی مخالفان، جامعه‌ی مدنی، روزنامه‌نگاران و توتسی‌ها‌ را به‌عنوان دشمنان رژیم تصویر می‌کند. دشمنانی که باید از بین بروند. بروندی همکاری خود را با سازمان ملل معلق کرده و از دادگاه بین‌المللی جزایی نیز خارج شده است.

در باره‌ی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)
فدراسیون سازمان‌ غیردولتی بین‌المللی متعهد به دفاع از حقوق بشر است. این سازمان ۱۸۴ سازمان را در ۱۱۲ کشور در یک فدراسیون متحد کرده است. فدراسیون از سال ۱۹۲۲ در سراسر جهان در تحقیق، مستندسازی و فراخواندن دولت‌ها به اتخاذ سیاست‌هایی برای رعایت حقوق بشر فعال است. فدراسیون همچنین مرتکبان نقض حقوق بشر را مورد پیگرد قرار می‌دهد و از قربانیان در رسیدگی‌ها‌ی قضایی پشتیبانی می‌کند. مرکز فدراسیون در پاریس است و این سازمان در اَبیجان، باماکو، بروکسل، کُناکری، ژنو، لاهه، نیویورک، پرِتوریا و تونس دفتر دارد. http://www.fidh.org/

در باره‌ی جامعه‌ی حقوق بشر بروندی
جامعه‌ی حقوق بشر بروندی (ITEKA) در سال ۱۹۹۱ تشکیل شد. این سازمان به بروندی دمکراتیک و واحد معتقد است که در آن صلح، امنیت بر حاکمیت قانون متکی باشند. رسالت آن دفاع از حقوق بشر و ترویج آن و توسعه‌ی حاکمیت قانون در بروندی است. این گروه دارای شبکه‌ای از ۱۷ فدراسیون (یک فدراسیون در هر استان) با ۳۲ شاخه در سراسر کشور است. www.ligue-iteka.bi

بیشتر بخوانید