کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه: دسترسی بدون مانع برای کمک‌های بشردوستانه و آزادی فعالان مسالمت جو حداقلِ ضروری است

1 بهمن 1392 (21 ژانویه 2014) فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از مشارکت کنندگان در کنفرانس ژنو 2 در تاریخ 22 ژانویه می خواهد در فرایند پایان دادن به درگیری‌ها دسترسی بدون مانع برای کمک‌های بشردوستانه، آزادی فعالان مسالمت جو، و مشارکت کامل نمایندگان جامعه مدنی و زنان را فراهم کنند.

جنگ داخلی در سوریه تاکنون به مرگ 100000 نفر و بی‌خانمانی در حدود 5 / 6 میلیون نفر انجامیده است. نزدیک به سه سال پس از شروع این جنگ داخلی، بحران انسانی به اوج خود رسیده است. در حدود 250000 غیرنظامی در مناطق مورد محاصره و در حدود 5 / 2 میلیون نفر در مناطق دور از دسترسی گرفتار هستند و امدادگران نمی‌توانند به طور منظم به نیازهای پاسخ‌دهند. با وجود بیانیه محکم ریاست شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر 2013 که خواهان دسترسی بدون مانع برای کمک‌های بشردوستانه شد، هنوز از تامین کمک‌های بشردوستانه جلوگیری می‌شود و بر اساس برآوردهای سازمان ملل نزدیک به سه چهارم جمعیت 22 میلیون نفری این کشور در سال 2014 به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

شعوان جبارین، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «در صورتی که طرفین نتوانند دست‌کم در مورد فراخوان شورای امنیت سازمان ملل برای دسترسی بدون مانع برای کمک‌های بشردوستانه در سوریه توافق کنند تا راه برای اینکه امدادگران بتوانند نیازهای اساسی جمعیت را تأمین‌ کنند باز شود، کنفرانس ژنو 2 شکست خواهد خورد.»

به علاوه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر سازمان ملل و کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس را فرامی‌خواند تا از دولت سوریه و گروه‌های مسلح مخالفان خواهان آزادی کلیه فعالان مسالمت جو، از جمله معترضان مسالمت جو، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی، امدادگران، روزنامه‌نگاران، پزشکان و وکلای دادگستری بشوند. از زمان آغاز درگیری‌ها، دولت سوریه دست به دستگیری‌های خودسرانه در سطح گسترده زده و ده ها هزار غیرنظامی از جمله زنان، کودکان و افراد معلول یا به شدت بیمار را به زندان انداخته است. شرایط غیرانسانی حبس و استفاده گسترده از شکنجه به مرگ هزاران بازداشت‌شده انجامیده است. گروه‌های مسلح مخالفان، به ویژه گروه‌های افراطی اسلامی، به طور روزافزون به افراد و گروه‌های مسالمت جو حمله کرده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «تمام طرف‌های این درگیری باید فوری به ربایش، بازداشت و شکنجه فعالان مسالمت جو که نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو به شمار می‌رود، پایان دهند. جامعه بین‌المللی باید آزادی مدافعان حقوق بشر و فعالان مسالمت جو را محور گفتگوهای مربوط به سوریه قرار دهد. مدافعان حقوق بشر، مدافعان قربانیان، و فعالان مسالمت جو طرف‌های اصلی بازسازی حاکمیت قانون در کشور هستند و بر اساس حقوق بین‌المللی حقوق بشر باید آزاد شوند.»

بنابراین، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر خواهان مشارکت کامل نمایندگان جامعه مدنی شامل زنان در فرایند حل و فصل درگیری ها است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر همچنین از فراخوان فعالان و اعضای جامعه مدنی زنان سوریه در مورد رعایت حق زنان سوریه برای مشارکت کامل سیاسی در تمام امور مربوط به آینده کشورشان به طور کامل پشتیبانی می‌کند و خواهان اجرای قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه است.

سرانجام،فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر یادآوری می‌کند که گفتگوها برای حل و فصل درگیری مسلحانه در سوریه به هیچ وجه نباید مسأله اساسی مسئولیت کیفری فردی درباره مهم‌ترین جنایت‌ها را کنار بگذارد. شورای امنیت سازمان ملل تأیید کرده است که مرتکبان یا مسئولان نقض فاحش حقوق بشر در سوریه باید به دست عدالت سپرده شوند. این گونه جنایت‌ها هنوز با معافیت کامل از مجازات رخ می‌دهند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر فراخوان خود به شورای امنیت سازمان ملل برای ارجاع وضعیت سوریه به دادگاه بین‌المللی جزایی را تکرار می‌کند.

عبدالکریم لاهیجی افزود: «اگر مسئولان ارتکاب جنایت‌های بین‌المللی در سوریه به دست عدالت سپرده نشوند، این به معنای تأیید ضمنی کشتار روزافزون و دیگر جنایت‌های بین‌المللی خواهد بود. معافیت از مجازات برای این گونه جنایت‌های بین‌المللی را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان پذیرفت.»

سازمان ملل حبس مدافعان حقوق بشر را غیرقانونی می داند
16 ژانویه 2014 در پی درخواست سازمان های حقوق بشری بین المللی و سوری، گروه تحقیق در باره حبس های خودسرانه سازمان ملل حبس سه مدافع حقوق بشر سوری به نام های مازن درویش، هانی الزیتانی و حسین غرر را غیرقانونی تشخیص داد و خواهان آزادی آنها شد. این سه نفر در حال حاضر در دادگاه ویژه ضد تروریسم دمشق به اتهام های مربوط به فعالیتشان در مرکز آزادی رسانه ها و بیان سوریه محاکمه می شوند.

وکیل حقوق بشری رَزَن زیتونه و سه همکار او را سالم آزاد کنید
12 دسامبر 2013 شانزده سازمان بین المللی و منطقه ای از جمله فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، و سازمان جهانی ضد شکنجه خواهان آزادی فوری رَزَن زیتونه، فعال حقوق بشر و نویسنده، همسر و دو همکار او شدند. این 4 نفر اعضای مرکز اسناد حقوق بشر سوریه هستند و در تاریخ 9 دسامبر از دفتر این سازمان ربوده شدند. این دفتر در منطقه ای زیر کنترل شورشیان قرار دارد که به شدت زیر حمله دولت است. این مرکز به طور عمده به مستند کردن نقض حقوق بشر به وسیله دولت سوریه پرداخته است.

رزن زیتونه 5 روز پیش از ربوده شدن پیامی را ضبط کرد و برای فدراسیون بین المللی حقوق بشر فرستاد. در این پیام، او وضعیت روزمره میلیون ها سوری را تشریح کرده است.

فراخوان فوری برای آزادی زندانیان عقیدتی و تمام زندانیان
26 نوامبر 2013 بیش از 40 سازمان و گروه حقوق بشری بین المللی از جمله فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، سازمان جهانی ضدشکنجه، گزارشگران بدون مرز و گروه های حقوق بشر منطقه ای و کشوری از سوریه، فلسطین، مصر و کشورهای دیگر با صدور بیانیه ای مشترک از وضع ده ها هزار زندانی در سوریه ابراز نگرانی کردند و از تمام طرف های درگیر خواهان تضمین سلامت روانی و جسمانی آنها و آزادی تمام زندانیان در حبس خودسرانه شدند.

وضعیت رو به وخامت سلامتی وکیل حقوق بشری خلیل معتوق

بیشتر بخوانید