پارلمان اروپا خواهان برقراری تحریم علیه بحرین شد: وقت بیداری جامعه بین المللی رسیده است

14/06/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en es fa fr

پاریس، بروکسل، ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ ـ قانونگذاران اروپایی امروز قطعنامه ای را درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در بحرین، به ویژه نبیل رجب تصویب کردند و در آن خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط او و کلیه کسانی شدند که به خاطر فعالیت‌های صلح آمیز حقوق بشری و سیاسی زندانی هستند. یک هفته پس از تایید حکم پنج سال زندان نبیل رجب در مرحله‌ی تجدیدنظر، پارلمان اروپا پیام صریحی را منتشر کرده تا سوت پایان بازی را که بیش از اندازه به طول انجامیده، به صدا درآورد. این قطعنامه همچنین خواهان اقدام‌های هدفمند علیه مسئولان ارتکاب نقض فاحش حقوق بشر در بحرین شده است.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر این قطعنامه‌ی قدرتمند را تلاشی برای بیدار کردن اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن می‌داند. با در پیش بودن انتخابات عمومی در اکتبر ۲۰۱۸ دولتمردان هنوز هیچ یک از تضمین‌های حداقل لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه را ارائه نکرده‌اند. برعکس، در ماه‌های گذشته محدودیت بیشتری بر فضای گفتگو و آزادی برقرار شده است، از جمله از طریق بدترین سرکوب سالیان اخیر در دوراز، تعطیلی تنها روزنامه‌ی مستقل الوسط، انحلال انجمنهای مخالف سیاسی الوفاق و الوعد. در آخرین تحولی که تا امروز رخ داده، دولتمردان در روز ۱۱ ژوئن شرکت اکثر مخالفان سیاسی را در انتخابات ممنوع کردند.

جامعه‌ی بین المللی در سال‌های اخیر ظاهراً از هرگونه فشار سیاسی جدی برای وادار کردن دولتمردان بحرینی به پایبندی به تعهد خود برای اجرای توصیه‌های «کمیسیون مستقل تحقیق بحرین» دست برداشته است.

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ی خود اظهار تاسف کرده است که جایزه‌ی هیئت چایلوت اتحادیه‌ی اروپا برای پیشبرد حقوق بشر در منطقه‌ی شورای همکاری خلیج در سال ۲۰۱۴ به نهاد ملی حقوق بشر بحرین اهدا شد. این نهاد بارها نقض حقوق بشر به دست دولت بحرین، از جمله زندانی کردن نبیل رجب را توجیه کرده است.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و سرویس اقدام خارجی اروپا را فرا می‌خواند تا با توضیح راهبرد خود برای پیش بردن حقوق بشر در بحرین و منطقه‌ی خلیج به طور رسمی به توصیه‌های پارلمان اروپا واکنش نشان دهند. کشورهای عضو به ویژه بایستی به طور علنی درباره‌ی رعایت معیارهای حقوق بشر در صادرات اسلحه و فناوری مراقبتی خود به منطقه گزارش دهند.

تماس مطبوعاتی:

Maryna CHEBAT
mchebat@fidh.org // +33 6 48 05 91 57 // @MS_Chebat

بیشتر بخوانید